Thuiswerken: zo ondersteun je de werk-privébalans van medewerkers
woensdag 20 mei 2020Thuiswerken biedt medewerkers volop flexibiliteit. Het geeft hen de vrijheid om te werken op momenten dat het uitkomt. Tegelijk ligt te lang doorwerken op de loer. Hoe ondersteun je als werkgever een gezonde werk-privébalans, ook op afstand?
Je herkent het vast: bij thuiswerken kan de grens tussen werk en privé al snel vervagen. Via je smartphone ben je altijd en overal connected. Ook na werktijd. En ’s avonds of in het weekend sla je sneller de laptop nog even open om een mailtje (of twee) te beantwoorden of een klus tóch nog af te ronden. Dat geldt net zo voor je medewerkers.
Gevolgen langere termijn
Langer en vaker werken verhoogt aanvankelijk de productiviteit, maar kan op de langere termijn resulteren in meer stress, een hoger ziekteverzuim of zelfs uitval van medewerkers. Goed werkgeverschap is daarom ook: aandacht hebben voor een gezonde balans tussen werk en privé én dit actief stimuleren. Zodat medewerkers naast hard werken ook voldoende tijd nemen om te ontspannen.
Werk-privébalans: geef het goede voorbeeld
Hoe pak je dit aan? Start met het goede voorbeeld geven. Mail je medewerkers zelf bijvoorbeeld niet ’s avonds of in het weekend met vragen. Als je dat wel doet, zijn zij sneller geneigd om hierop actie te ondernemen en krijgen zij wellicht het gevoel dat doorwerken gevraagd wordt.
Bied thuiswerktips aan
Thuiswerken is flexibel werken. En dat moet ook zo blijven. Toch kun je jouw medewerkers wel vrijblijvend nuttige tips aanbieden om privé en werk goed gescheiden te houden én vitaal te blijven. Denk aan thuiswerktips als:
- Houd zoveel mogelijk de werktijden aan die je normaal ook aanhoudt.
- Richt een aparte werkplek in, waar je alléén werkt.
- Zet e-mailnotificaties en andere bedrijfsapplicaties na werktijd uit.
Bied je medewerkers hierbij ook ergonomische voorzieningen aan. Er bestaan mogelijkheden voor thuiswerkpakketten, met daarin per medewerker de juiste voorzieningen zoals een bureaustoel, monitors, een passende printer en de juiste devices.
Automatiseer processen en workflows
Met de juiste software en hardware is het ook mogelijk om workflows te automatiseren. Zo richt je het werk efficiënter in en draag je bij aan de balans tussen werk en privé van jouw medewerkers. Zijn medewerkers dagelijks bijvoorbeeld veel tijd kwijt aan administratieve en repetitieve taken? Denk aan het invullen van spreadsheets, facturatie en het beantwoorden van (standaard) e-mails of het opzoeken van gegevens? Kijk dan naar mogelijkheden om dit te automatiseren. Zodat medewerkers tijd besparen, plezieriger werken, kosten besparen én meer privétijd overhouden.
Documenten automatisch scannen en opslaan
Werken jullie in de organisatie nog veel met papieren documenten en administratie? Op afstand kan het tijdrovend en uitdagend zijn om deze op de juiste plaats, op het juiste moment beschikbaar te hebben. Je wilt alle documenten altijd kunnen raadplegen. Probeer medewerkers hierin te faciliteren. Bijvoorbeeld door medewerkers op bedrijfskritische posities de mogelijkheid te bieden hun documenten ook op afstand in te scannen en via software automatisch op de juiste plek te laten opslaan.
Eenvoudig online samenwerken in de cloud
Denk ook aan veilige cloudoplossingen, waarmee medewerkers online documenten kunnen inzien, delen en bewerken. Dit vereenvoudigt het samenwerken, zorgt voor meer werkplezier, overzicht en rust in de organisatie. Die rust op het werk heeft automatisch een positieve uitwerking op de vrije tijd van medewerkers.
Faciliteer voldoende sociaal contact
Een goede werk-privébalans valt of staat met voldoende sociaal contact. Zorg dat medewerkers met elkaar in verbinding blijven, via een professionele videovergaderoplossing die altijd goed werkt. Denk naast de nuttige meetings ook aan het plezier: organiseer bijvoorbeeld eens een borrel via videovergaderen. Dit is gezellig en versterkt de betrokkenheid en teamspirit.
Effectief werken op afstand: meer informatie
Een goede werk-privébalans zorgt dat medewerkers prettig werken op afstand. Met de juiste software en oplossingen houd je continuïteit in jouw business. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Lees meer informatie en ontdek met welke oplossingen je werken op afstand optimaal faciliteert.